Dat techbedrijf Apple een toekomst zonder Steve Jobs tegemoet gaat, was al
enkele maanden duidelijk.
Woensdagavond meldde Jobs, die met ernstige gezondheidsproblemen kampt, dat
hij definitief terug
treedt als bestuursvoorzitter . Hij was sinds begin dit jaar al met
buitengewoon verlof.
Het immense succes van de tabletcomputer iPad en de knallende verkopen van
iPhones zorgden er de afgelopen weken voor dat Apple zich even het meest
waardevolle beursbedrijf ter wereld mocht noemen, met een marktwaarde van
rond de 350 miljard dollar.
Grote vraag voor Apple-volgers is, of het technologieconcern hiermee z’n piek
heeft bereikt. In de nabeurshandel in New York zakte het aandeel Apple
woensdag zo’n vijf procent.
Op korte termijn zitten er nog verbeterde versies van de iPad en de iPhone in
de pijplijn die de winst zullen stuwen. Maar wat gebeurt er daarna?
Jobs' opvolger Tim Cook staat te boek als een briljante operationele manager,
maar staat niettemin voor een zware opgave als vervanger van de grootste
blikvanger in de techindustrie.
Zakensite Business
Insider noemt vier kwaliteiten van Jobs die Apple een beslissende
voorsprong gaven op de concurrentie.
1)De onbetwiste beslisser
Jobs was niet zomaar een topman, z'n gezag binnen Apple was onbetwist. Hij
kende het bedrijf door en door en werd door medewerkers op handen gedragen.
Apple wist daardoor de afgelopen jaren te ontkomen aan een kwaal die grote
rivalen als Microsoft en HP soms parten speelt: bureaucratische en politieke
spelletjes die de slagkracht van de onderneming verzwakken.
2)De productman
Jobs affiniteit met eenvoud is legendarisch. Dat hield onder meer in dat hij
heel goed nee kon zeggen, en ervoor wist te zorgen dat Apple zich op een
beperkt aantal producten richtte, die elk voor zich een extreem strak
ontwerp kregen. Ook dit vergt een groot gezag om uit een baaierd van ideeën
de juiste oplossingen te kiezen, die aanslaan bij consumenten.
3)Talentenmagneet
Google, Facebook, Microsoft en Apple: alle grote techbedrijven in de VS
voeren een snoeihard gevecht om talent. Het bedrijf van Jobs had daarbij
altijd één groot voordeel: welke jonge computerexpert wilde er nu niet
werken voor de man achter het magische succes van Apple.
4)Media-icoon
Facebooks Mark Zuckerberg is een bekende mediafiguur, net als Larry Page en
Sergey Brin van Google. Maar ze halen het niet bij de mediastatus van Jobs.
Die wist nieuwe producten van Apple op een onnavolgbare manier onder de
aandacht te brengen, met maximaal publicitair effect.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl